dinsdag 28 maart 2017

Ruffles, zo deed ik het

Ik beloofde wat uitleg over hoe ik de ruffles tussen dit t-shirt naaide.
Eindelijk kwam ik ertoe om ipad-foto's te maken van het proces.

Ik start bij de eenvoudige longsleeve van de dromenfabriek, omdat het een gewone pasvorm heeft (niet te strak, niet te los) voor mijn breed geschouderde dame.
Ik versmal en verleng de mouwen wel een beetje, en teken het shirt maat 146 ook wat langer. Ze is namelijk ook groot, mijn 10 jarige.
En ik verminder de centrage.

Je kan het voor- en achterpand natuurlijk doorknippen op de gewenste plaats, naadwaarde toevoegen en ruffles ertussen naaien, zoals bij de millie jurk bvb.
Als je liever geen naad over het hele voor- en achterpand wil, of streepjes (of print) makkelijk wil laten doorlopen, kan je volgende manier uitproberen.
Ik dokterde het uit toen ik dit t-shirt van Sissy-boy zag in de winkel. Ik spiekte eens aan de binnenkant, en dacht 'dat kan ik ook' ;-).
Kopen zou eenvoudiger en veel sneller geweest zijn, moet ik eerlijk toegeven.

De clou van dit werkje is naadwaarde creëren, zonder het hele t-shirt te vervormen.
Dat deed ik door eerst 0.75cm breedte toe te voegen aan beide zijden in voor- en achterpand.
Zo heb je al wat meer ruimte thv de schoudernaad. En het t-shirt wordt meteen ook meer 'loose fitting', wat wel mag voor deze stijl.


Teken een loodrechte lijn van de zoomlijn naar de schoudernaad (hier op 4cm van de halslijn).
Knip beide panden door op deze lijn en schuif 0.75 cm open.

Voeg 0.75cm toe aan beide zijden (ik kleef een reep patroonpapier achter de doorgeknipte panden).
Ik kleef een reep patroonpapier achter de opening.

Verbind beide uiteinden van de schoudernaad om een nieuwe schoudernaad te vormen.(rode lijntje)
En knip overtollige papier weg.
Ik tekende deze aangepaste panden opnieuw, om de volgende stap duidelijker te kunnen tonen.
Je kiest en tekent nu de lijn waar je de ruffles wil.
Op het voorpand tekende ik een schuine lijn: startend 4 cm naast de halslijn tot een punt op één derde van de pandhoogte, en 8 cm van middenvoor. Je kiest hier zelf hoe jij het wil.
Op het achterpand tekende ik een lichtgebogen, kortere lijn (die straks zorgt voor een vleugeltjeseffect), ook startend op 4 cm van de halslijn. Zo loopt de lijn straks mooi door van voor- naar achterpand.
Vanaf de eindpunten van die ruffle-lijnen tekende ik een loodrechte naar de zoomlijn.


Je knipt het patroon in op deze lijnen, tot net voor de zoomlijn. Zorg dat de panden daar nog net aan elkaar hangen.
Je kan nu het patroon van voor- en achterpand lichtjes opendraaien.


Ik draaide 1cm open aan de schoudernaad.
Je kleeft opnieuw een strookje papier achter deze opening.
Dit is het definitieve voor- en achterpand dat straks op de stof komt. (Op de foto moet de schouder- en zoomlijn nog gelijk geknipt worden.)



Door vorige 2 ingrepen hebben we naadwaarde gecreëerd voor de ruffles.


Je merkt het begin (in het midden van het toegevoegde deeltje) en eindpunt van je schuine lijn op je voorpand.
Je merkt ook de gebogen lijn op het achterpand (in het midden van het open gedraaide deeltje)
En je knipt je stof in op de gemerkte lijn.



Het voorpand ziet er nu zo uit.


Nu strijk je naadband (aan de averechtse kant uiteraard) ter versteviging en om uitrekking ter voorkomen. Je kan ook bekleven met een reepje vlieseline.


Naadband op de binnenste zijde van de inkniplijn van achterpand, van voorpand en op de schoudernaad.

Je speldt de schoudernaden (8 stukken) op elkaar, goede kanten op elkaar. Let op, voor je het weet zit er een pand gedraaid.
Overlock de 4 naden aan elkaar. Je hebt nu vier stukken schoudernaad.

voor en achterpand opengespreid
Je meet nu de lengte van de inkniplijn. Bij mij is dat ongeveer 50cm.
Je knipt 2 stroken stof voor de ruffles.
Ik knipte ze 9 cm breed, en 1 m lang. Dat is twee keer de lengte van de inknip-lijn.
Je kan de lengte van de strook aanpassen aan het rimpeleffect dat je zelf wil.
Ik knipte de strook enkel, en liet de de rand onafgewerkt. Je kan eventueel ook kiezen om de strook te dubbelen, maar dat leek mij nogal zwaar.


Je naait met een grote steek langs de rand van de strook.
Ik naaide één stiksel op enkel millimeters van de rand, en nog één op persvoetbreedte van de rand. Zo verdwijnen de stiksels straks in de naad, en moet je ze niet uittrekken.
Rimpel nu de strook tot de juiste lengte en verdeel de rimpels.


Je plaatst de strook, goede kant op goede kant, op de de binnenste panden.
Je sandwicht de strook tussen beide delen van voor- en achterpand.


Je overlockt de strook tussen de delen van voor- en achterpand.
Het pand dat verstevigd is met naadband, ligt onderaan.
Doe dit best rustig.



Ik laat de rimpelstrook net komen piepen tussen de 2 panden, en laat de overlock het overtollige wegsnijden. Zo zitten de rimpel-stiksels zeker in de naad zit.




Voilà, de eerste strook zit ertussen!
Herhaal voor de andere kant, en werk verder af.




En dit is het eindresultaat!

Het is best moeilijk om in te schatten of dit duidelijk is.
Als je dus een vraag of een suggestie hebt, shoot in de opmerkingen!

Het zou fijn zijn om nog zo'n shirts of topjes te zien verschijnen.
Laat ze me zien alsjeblieft!

8 opmerkingen:

  1. Super!!
    Ik snap alleen niet goed waarom je in het begin 0.75cm toevoegt?
    Ik ga dat ook eens met een shirt doen. Momenteel doe ik het op bikini's voor mijn eindcollectie van de les :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens benieuwd naar je eindcollectie! Please foto's als ze klaar is!

      Verwijderen
  2. Hey Annelies! Je komt er misschien ook wel met alleen het opendraaien, als je basis t-shirt ruim genoeg is.
    Ik verdeelde het om rare hoeken te vermijden aan de zoomlijn als je meer zou opendraaien, en omdat Maud brede schouders heeft en ik thv die zone geen ruimte wilde verliezen door meer weg te nemen dan ik toevoegde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. superbedankt zeg, voor het delen hiervan! Wat een uitleg en wat een moeite heb je gedaan om dat allemaal neer te pennen! Dankjewel!! Ik hoop het ooit eens te proberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Ik hoop dat ik het dan te zien krijg ;-)

      Verwijderen